Tárgy neve | Gépjárművek üzeme és diagnosztikája | ||||||||||
Tárgy angol neve | Maintenance and Diagnostics of Road Vehicles | Tárgy rövid neve | Gjm. üzeme | ||||||||
Tárgy kód | KOGJA410 | Kredit | 7 | Tanterv | k0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 3 (15) előadás | 2 (10) gyakorlat | 2 (10) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék | Felelős oktató | Dr. Varga Ferenc | ||||||||
Oktatók | Dr.Nagyszokolyai Iván, Dr.Varga Ferenc | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
nincs | ||||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs | ||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 210 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 98 (35) óra | Írásos tananyag | 57 (120) óra | Házi feladat | 0 óra | ||||||
Órára készülés | 13 óra | ZH készülés | 42 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
Megismertetni a hallgatókat a korszerű gépjármű üzemeltetés, fenntartás feltételrendszereivel, az ehhez szükséges műszaki szakmai ismereteivel, és hatósági előírásrendszereivel, követelményeivel. A hallgatóság az előtanulmányok során megismerkedik a gépjármű mechanika legfontosabb összefüggéseivel, a gépjármű motorok működéselméletével és szerkezeti elemeivel, valamint a gépjármű egyéb fődarabjainak és kis-fődarabjainak működésanalízisével, szerkezeti elemeivel. Erre alapozva meg kell ismerkedniük a gépjármű különböző szerkezeti elemeinek elhasználódási folyamatainak elméleti alapjaival és élettartam előrebecslési módszereivel. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
Az előadásokon kihangsúlyozásra kerülnek az üzemeltetés
közbeni alkatrész és fődarab meghibásodások okai és folyamatai, a jármű
karbantartási rendszerek és műveletek. A gépjárművek üzeme tantárgy kapcsán
részletesen foglalkozunk a gépjármű-diagnosztikával, amely a műszaki diagnosztika
speciális területe. Az alkalmazott szerkezetek jellegéből, komplex üzemi
jellemzőiből következően számos sajátos állapotvizsgálati feladat megoldását
is megkívánja. A járművek egyre bonyolultabbá váló szerkezeteit, az elektronikus
vezérléseket, a közlekedésbiztonság és környezetvédelem fokozódó igényeit
kielégítő berendezéseket hagyományos módon már nem, csak korszerű vizsgáló
műszerekkel lehet ellenőrizni, így a diagnosztika a karbantartás, hibafeltárás
nélkülözhetetlen elemévé vált és beépült a járműfenntartás rendszerébe.
Külön foglalkozunk a korszerű járműdinamikai rendszerekkel, műszaki berendezésekkel és mérési módszerekkel. Továbbá a tantárgy keretein belül foglalkozunk a karbantartási és diagnosztikai munkálatok során feltárt hibák javításával. A tantárgy taglalja a vonatkozó EGB-ECE és az EU előírásokat, a hazai homologenizációs követelményrendszert. Továbbá foglalkozunk a műszaki értékbecslés és a műszaki balesetelemzés elméleti és gyakorlati problémáival, és külön blokkban ismertetjük a gépjármű recycling összetett és igen fontossá váló problémakörével. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
Részletesen foglalkozunk az egyes fődarabok elemeinek hibafelvételével és alkatrész diagnosztikájával, valamint az elhasználódási folyamatok feltárása után az alkatrészcsoportok, fődarabok várható élettartamának előrebecslési módszereinek megismerésével. | |||||||||||
Labor | |||||||||||
Gépjármű kárfelvétel, csúszólapos fékhatásvizsgálat, korszerű diagnosztikai állomás bemutatása, futómű ellenőrzés, beszabályozás, kerékkiegyensúlyozás, lengéscsillapító diagnosztikai módszerek, motor mechanikai állapotának diagnosztikája, baleseti adatrögzítő berendezés (UDS) adatainak feldolgozása, kiértékelése | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során 2 félévközi beszámolót tartunk, és egy átfogó zárthelyi dolgozat kerül megírásra. A félévközi jegy a két beszámolóra kapott érdemjegy és a zárthelyi dolgozat kétszeres súlyú átlagaként kerül meghatározásra. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||