Tárgy neve | Gépjármű futóművek I. | ||||||||||
Tárgy angol neve | Road Vehicle Running Gears I. | Tárgy rövid neve | Gj.fut.mű.I. | ||||||||
Tárgy kód | KOGJA513 | Kredit | 5 | Tanterv | j1 | ||||||
Óraszám (levelező) | 2 (11) előadás | 2 (10) gyakorlat | 0 (0) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék | Felelős oktató | Dr. Palkovics László | ||||||||
Oktatók | Dr.Emőd István, Kádár Lehel, Dr.Varga Ferenc | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
nincs | ||||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs |
Ajánlott ráépülés: Gépjárművek üzeme I. (6. félév) |
|||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 150 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 56 (21) óra | Írásos tananyag | 49 (84) óra | Házi feladat | 9 óra | ||||||
Órára készülés | 6 óra | ZH készülés | 30 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
Műszaki ismereteket adni a gépjárművek futóműveinek, kormányrendszereinek működési elveiről, a bennük lejátszódó mechanikai folyamatok lényegéről, elsősorban kinematikai és dinamikai jellemzőkről, megismertetni a korszerű számításokat a fő méretek és működési jellemezők közötti kapcsolatokat, bemutatni a korszerű megoldások konstrukcióit és működési elvüket. A tantermi gyakorlatokon ismertetni a jellemző rendszereket, azokat minősíteni, bemutatni és alkalmazni a futóművek, kormányszerkezetek méréseinek és beszabályozásainak korszerű eljárásait és eszközeit és ellenőrizni a hallgatók félévközi feladatait. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
A felfüggesztéssel szemben támasztott járműdinamikai
követelmények, a kerékgeometria elemei és jellemző érétkei, a kerékfelfüggesztés
geometriája, a különböző típusú felfüggesztési módozatok mozgástani elemzése.
A felfüggesztés szerkezeti kialakításai, a kerék, a tengelycsonk, a felfüggesztő rudazatok, a rugózási elemek, a kocsitest bekötési csomópontok szerkezeti elemzése, a jellemző típusok konkrét vizsgálata, a félaktív és aktív kerékfelfüggesztések elemzése. A kormányzással szemben támasztott járműdinamikai követelmények, különböző típusú kormányzási rendszerek geometriai elemzése, a kormánytrapéz, a póluspontok vizsgálata. A kormányrendszer szerkezeti elemzése, a tengelycsonk és trapézkar, az összekötőrudak, a tolórudak, a csuklók, a kormánygép, a kormányoszlop, a kormánykerék konstrukciók analízise, a jellemző konkrét típusok bemutatása, a szervokormányok és az összkerék-kormányzás geometriai és szerkezeti elemzése. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
Az előadáson elhangzottakhoz kapcsolódó gyakorlati példák, feladatok megoldása. | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
A félév során a hallgatók egy kiválasztott típusú gépkocsin házi feladat keretében elvégzik a futómű, a kormányrendszer és a fékrendszer szerkezet és működésanalízisét. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során két zárthelyi megírására kerül sor. A sikertelen zárthelyik egy-egy alkalommal pótolhatók. A félévközi jegy feltétele a házi feladat határidőre történő beadása és legalább elégséges szintű minősítése, valamint a két zárthelyi legalább elégséges eredménye. A félévközi jegy a házi feladat és a két zárthelyi érdemjegyének felfelé kerekített átlaga. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||