Tárgy neve | Járműtervezés és vizsgálat alapjai | ||||||||||
Tárgy angol neve | Basics of Vehicle Design and Diagnostics | Tárgy rövid neve | Járműtervezés | ||||||||
Tárgy kód | KOJHA159 | Kredit | 4 | Tanterv | j1 | ||||||
Óraszám (levelező) | 2 (11) előadás | 2 (10) gyakorlat | 0 (0) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék | Felelős oktató | Dr. Eleőd András | ||||||||
Oktatók | Devecz János, Eleőd András, Ficzere Péter, Lovas László, Nyitrai János, Nyolcas Mihály | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
Jármű- és hajtáselemek III. (5. félév) |
Ajánlott előtanulmány: Járműgyártás és javítás j (5. félév) |
|||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs | ||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 120 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 56 (21) óra | Írásos tananyag | 4 (39) óra | Házi feladat | 30 óra | ||||||
Órára készülés | 6 óra | ZH készülés | 24 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
A jármű- és általában a mobilgép tervezés és vizsgálat olyan speciális szakterületeinek mérnöki szemléletű bemutatása, amelyek alapjai nemcsak a tervezés, hanem a gyártás, minőségellenőrzés, üzemeltetés, javítás területén dolgozó BSc. szintű szakemberek számára is szükségesek. Gyakorlatorientált, mérnöki szemléletű alapismeretek szerzése az egyszeri modellalkotáson alapuló, számítógéppel segített tervezési módszerekről és technikákról, a szerkezetanalízis numerikus módszereinek felhasználásával. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
A megbízhatóság-elmélet matematikai alapjai, szerepe a járműiparban. A megbízhatóság elemzésének módszerei. A tönkremeneteli valószínűség fogalma, becslésének elméleti és kísérletei háttere. A rendszertelen terhelési folyamatok modellezésének és az élettartam leírásának valószínűségelméleti alapjai, speciális matematikai statisztikai eszközök. A terhelésegyüttes fogalma, fő típusai, szabványok. Az élettartam görbe fogalma, a kifáradási görbével való kapcsolata. A tönkremeneteli valószínűség meghatározása különböző terhelési modellek esetén. A Palmgren-Miner típusú módszerek. A „biztonsági tényező” valószínűségelméleti értelmezése. A lineárisan rugalmas törésmechanika alapjai, repedt szerkezeti elemek kezelése. Repedés terjedés, maradék élettartam meghatározás. Fail-safe, safe-life és damage tolerant filozófiák. A numerikus szerkezetanalízis fogalma, numerikus modell generálása a geometriai modell alapján. A végeselemes módszer gyakorlati alkalmazása a járműtechnikában. A numerikus szimuláció gyakorlati jelentősége a járműtechnikában. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
Önálló konstrukciós feladatok megoldása és gyakorlása | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
Jármű kerék csapágyazás tervezése, csapágyainak és a kenőanyagának kiválasztása, terhelésegyüttessel megadott váltakozó terhelés esetére. A megbízhatóság értékelése, törzsrajz készítés, végeselemes modellezés és analízis, házi feladat formában. Kétórás gyakorlati órán elkészítendő egyéni "kisfeladat"-ok, az elméleti anyaghoz kapcsolódóan. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során két zárthelyi dolgozatot iratunk, amelyek külön-külön egy-egy alkalommal javíthatók ill. pótolhatók. Mind a zh-k, mind a házi feladat, mind a kisfeladatok értékelése pontozással történik. Az érdemjegy az elért átlag pontszám alapján kerül meghatározásra. Az elégséges megszerzésének feltétele a zh-k és házi feladatokban a részpontszám 40%-ának megszerzése. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||