Tárgy neve | Forgalmi modellezés | ||||||||||
Tárgy angol neve | Transport modelling | Tárgy rövid neve | Forg. mod. | ||||||||
Tárgy kód | KOKUM209 | Kredit | 6 | Tanterv | K0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 1 (7) előadás | 0 (0) gyakorlat | 3 (21) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék | Felelős oktató | Dr. Tóth János | ||||||||
Oktatók | Dr. Juhász János | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
nincs |
Ajánlott előtanulmány: Közlekedési áramlatok (2. félév) |
|||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs | ||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 180 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 56 (28) óra | Írásos tananyag | 54 (82) óra | Házi feladat | 12 óra | ||||||
Órára készülés | 10 óra | ZH készülés | 48 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
A közlekedési hálózattervezési módszertanok gyakorlati
alkalmazásának megismertetése.
A nemzetközi gyakorlatban alkalmazott szoftvercsomagok (VISUM, EMME/2) elméleti hátterének (forgalmi modellek) bemutatása, majd erre építve a laborfoglalkozások keretében a készségszintű alkalmazás elsajátítása. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
A forgalmi modellezés alapjai. A hálózattervezés folyamata és ennek megjelenése a VISUM szoftverben. Hálózati ráterhelési módszertanok és azok paraméterezése. Hálózati modell, igénymodell, hatás modell. Ráterhelési eljárások az egyéni és közösségi közlekedésben. Az alkalmazott szoftverek elméleti alapjainak bemutatása. Mikroszkópikus modellezés a VISSIM szoftverrel. Csomóponti modell alkalmazása a forgalomlebonyolódás vizsgálatához. | |||||||||||
Labor | |||||||||||
Önálló munka keretében történik a kapott modellezési feladat elkészítése. | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
A hallgatók önálló feladatként valós, vagy fiktív hálózatot és az azon lebonyolódó forgalmi folyamatokat modellezik. A kiválasztott programcsomaggal végzik el a modell paraméterezését, figyelembe véve a megadott verifikációs paramétereket. A feladat része továbbá a tömegközlekedési hálózat megtervezése, menetrendek összeállítása is. Végeredményként a hálózat forgalmi adatait értékelik, az eredményeket megjelenítik, a végzett munkát dokumentálják. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során a hallgatók két zárthelyi dolgozatot írnak, melyek egy alkalommal javíthatók, illetve pótolhatók. A félévközi jegy megszerzésének feltétele a kapott feladat elkészítése és a zárthelyi dolgozatok legalább elégséges eredménye. A félévközi jegy 60%-ban az elkészített feladat és 40%-ban a zárthelyik eredményének összesített értéke. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||