Tárgy neve | Reptér és repülőgép üzemeltetés II. | ||||||||||
Tárgy angol neve | Airport and Aircraft Operation II. | Tárgy rövid neve | Rep. üzemeltetés II. | ||||||||
Tárgy kód | KORHA424 | Kredit | 4 | Tanterv | k0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 2 (11) előadás | 1 (5) gyakorlat | 1 (5) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék | Felelős oktató | Dr. Rohács József | ||||||||
Oktatók | Dr.Rohács József, Dr.Óvári Gyula | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
nincs | ||||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs | ||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 120 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 56 (21) óra | Írásos tananyag | 30 (65) óra | Házi feladat | 3 óra | ||||||
Órára készülés | 7 óra | ZH készülés | 24 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
A repülőgépek üzemeltetése (használata, karbantartása, javítása) elméletének a megismerése és a gyakorlati alkalmazás alapjainak az elsajátítása. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
Az üzemeltetés tárgya. Az üzemeltetési rendszer, üzemeltetési folyamat. Az üzemeltetési folyamat modellezése. A Markov modellek alkalmazása. Meghibásodások értelmezése, osztályozása. Élettartam. Az üzemeltetési módszerek. A meghibásodásig történő üzemeltetés. A kötött idejű üzemeltetés. A megbízhatósági szint szerinti üzemeltetés. A jellemzők folyamatos és időszakos mérésére épülő üzemeltetési folyamatok. Az állapot szerinti üzemeltetés. A karbantartás, a javítás értelmezése. A modernizálás. A megbízhatóság-elmélet alapjai.- A párhuzamos és soros rendszerek. A rendszerek megbízhatósága. A tartalék. Állapotfigyelő és diagnosztikai rendszerek. A rendszer főbb elemei és feladataik. Passzív és aktív rendszerek. A diagnosztika értelmezése. A diagnosztikai rendszer A diagnosztikai érték. A diagnosztikai jellemzők kiválasztása. Az érzékenységelmélet alapjai. A modellezés és a modellképzés. A modellek osztályozása. A diagnosztikai modellek és alkalmazásuk. A mérési adatok feldolgozása. Igen-nem jel vizsgálat. A statisztikus hipotézis vizsgálat. A jel változási sebességének a korlátozása. A jelalak vizsgálat. Állapot- és paraméter identifikáció. Az üzemeltetési folyamat szervezése és irányítása. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
A gyakorlati foglalkozásokon a hallgatók megismerkednek a repülőgépek üzemeltetésekor adódó néhány feladat megoldási lehetőségeivel. Súlypontszámítás, karbantartási ciklusidő számítása, üzemeltetési folyamat modellezése, diagnosztikai jellemzők kiválasztása, stb. | |||||||||||
Labor | |||||||||||
A gyakorlat különböző kiszolgáló, karbantartó és javító bázisok üzemlátogatását jelenti. | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
A hallgatók 2 - 4 fős csoportjai önálló feladatot kapnak, mely megoldását 15 - 20 oldalas dolgozatban kell kidolgozniuk. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
Folyamatos számonkérés. Az elméleti részből a félév 12. hetében egy dolgozat lesz. A félévközi jegyet a dolgozatra és az önálló feladat beszámolójára kapott osztályzat átlaga adja meg. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||