Tárgy neve | Jármű-pálya információs kapcsolata | ||||||||||
Tárgy angol neve | Information connection of the vehicle and the track | Tárgy rövid neve | Jm-pálya inf. kapcs. | ||||||||
Tárgy kód | KOKAM212 | Kredit | 3 | Tanterv | K0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 2 (14) előadás | 0 (0) gyakorlat | 0 (0) labor | Követelmény | Vizsgajegy | ||||||
Felelős tanszék | Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék | Felelős oktató | Dr. Szabó Géza | ||||||||
Oktatók | Dr. Szabó Géza | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
Közlekedési automatika (1. félév) , I+K technológiák (1. félév) |
Ajánlott előtanulmány: Elektronika - elektronikus mérőrendszerek (2. félév) |
|||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs | ||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 90 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 28 (14) óra | Írásos tananyag | 36 (50) óra | Házi feladat | 0 óra | ||||||
Órára készülés | 2 óra | ZH készülés | 16 óra | Vizsga készülés | 8 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
A tantárgy áttekintést ad a különböző közlekedési ágazatokban, a jármű és a pálya között alkalmazott információátviteli eljárásokról és módszerekről. Ezen túlmenően bemutatja az információátvitel alapján kidolgozott technológiákat, és forgalomszervezési módszereket. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
Vasúti ágazat:
Követési távolság a vasúti közlekedésben (térköztávolság, abszolút és relatív féktávolság); Vonatbefolyásolás technikai megoldásai (pontszerű, folyamatos, egységes Európai/ETCS); 75Hz-es jelfeladás és foglaltság-érzékelés kérdései. Az ETCS helye, szerepe a vasúti irányítástechnikában, szükségessége és kapcsolata más rendszerelemekkel; Az ETCS szintjei és működésük – 0,1,2,3 szint; A balizok szerepe az ETCS -ben, telepítési szabályai – ETCS tervezési kérdések; Az RBC (Radio Block Center) architekturája és részletes feladatai; A fedélzeti berendezés felépítése, a vonatadatok bevitele, fékezési viszonyok, üzemmódok, a legkorlátozóbb sebességprofil, a dinamikus sebességprofil, DMI kijelzés; Közlekedési szabályok a különböző üzemmódokban; Jármű érzékelési, forgalommérési módszerek a közúti közlekedésben: hurok, videó, radar, egyéb – ezek telepítési és tervezési kérdései; Jármű irányítás: Jelzőlámpák, változtatható információs táblák; Integrált információs rendszerek: Automatikus autópálya, Útvonalajánlás; Járművek kooperatív irányításának lehetőségei; A légiirányítás eszközei: radarok (primer, szekunder); Jeladó berendezések: pozíció és siklópálya; fedélzeti ütközéselkerülő rendszerek érzékelői és algoritmusai; | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során két zárthelyi dolgozatot íratunk, amelyek külön-külön egy-egy alkalommal javíthatók ill. pótolhatók. Az aláírás megszerzésének feltétele: a két zárhelyi dolgozat külön-külön legalább elégséges eredménye, valamint az előadások látogatása a mindenkor érvényes TVSZ szerint. A vizsga szóbeli jellegű, a végső vizsgajegy kialakításába a szóbeli érdemjegye mellett a két ZH átlaga 1/3 arányban beszámít. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||