Tárgy neve | Közlekedés-gazdaságtan | ||||||||||
Tárgy angol neve | Transport Economics | Tárgy rövid neve | Közl. gazd. | ||||||||
Tárgy kód | KOKGA135 | Kredit | 2 | Tanterv | k0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 1 (4) előadás | 1 (3) gyakorlat | 0 (0) labor | Követelmény | Félévközi jegy | ||||||
Felelős tanszék | Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék | Felelős oktató | Dr. Török Ádám | ||||||||
Oktatók | Dr.Tőrők Ádám, Nagy Zoltán, Sipos Tibor | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
Menedzsment és vállalkozás gazdaságtan (3. félév) | ||||||||||
Kötelező ráépülés |
nincs |
Ajánlott ráépülés: Vállalati logisztikai menedzsment (7. félév) |
|||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 60 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 28 (7) óra | Írásos tananyag | 8 (29) óra | Házi feladat | 9 óra | ||||||
Órára készülés | 3 óra | ZH készülés | 12 óra | Vizsga készülés | 0 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
A közlekedés műszaki és gazdasági sajátosságainak elemzése, az általános üzemgazdasági fogalmak közlekedési értelmezésének megalapozása. A közlekedésben előforduló jelenségek és folyamatok, törvényszerűségek főként gazdasági, gazdaságossági szempontú elemzése. A közlekedés makrogazdasági hatásainak vizsgálata. Közlekedési vállalkozások üzemgazdasági folyamatainak vizsgálata, elemzése. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
A közlekedés-gazdaságtan tárgya, helye a tudományok rendszerében. A közlekedés funkciói és sajátos műszaki, gazdasági, üzemviteli jellemzői. A közlekedés multiplikátor hatása. A gazdaságpolitika és a közlekedéspolitika kapcsolata. Magyarország közlekedésének főbb jellemzői, a változások főbb irányai. Az EU közlekedéspolitikájának stratégiai célkitűzései. A Magyar Közlekedéspolitika. A közlekedés ágazati szerkezete, a közlekedési munkamegosztás sajátosságai és főbb típusai. Az európai közlekedési hálózat. Közlekedési folyosók és logisztikai központok Magyarországon. A munkatermelékenység sajátosságai a közlekedésben. A szállítási költség és önköltség fogalma. Egyéni és társadalmi költség. Externális költségek. Az externális költségek meghatározásának módszerei és internalizálásuk lehetőségei. A személy- és az áruszállítási szükséglet és kínálat. Az ár- és díjképzés alapjai a közlekedésben. Közlekedési adók, díjak. A díjak társadalmi elfogadottsága. Az eszközgazdálkodás és a műszaki fejlesztés feladatai a közlekedésben, egyes alágazati sajátosságok. A magyarországi technológia előretekintési program közlekedési vonatkozásai. A területi tervezés, a területhasználat és a közlekedés összefüggései. Az integrált város-tervezés szükségessége. Mobilitás-menedzsment. Dereguláció, privatizáció. A közlekedési vállalatok szervezeti rendszere és irányítása. A közlekedési infrastruktúra és szolgáltatási rendszerek működtetése. Az állam/önkormányzat és a magánszektor szerepe, feladatai a közlekedésben. Finanszírozási kérdések. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
Közlekedési teljesítményekkel kapcsolatos számítási feladatok. A közlekedés szállítási, és externális költségeinek maghatározása. | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
A gyakorlatokon ismertetett feladatok önálló megoldása. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során két zárthelyi dolgozatot iratunk, melyek külön-külön egy-egy alkalommal javíthatók ill. pótolhatók. A legalább elégséges félévközi jegy megszerzésének feltétele: a gyakorlatokon ismertetett feladatok megoldása, és a két zárthelyi dolgozatok külön-külön legalább elégséges eredménye. A félévközi jegy ezek után a két zárthelyi érdemjegyének felfelé kerekített átlaga. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||