Tárgy neve | Közlekedésgazdaságtan | ||||||||||
Tárgy angol neve | Transport Economics | Tárgy rövid neve | Közl. gazd. | ||||||||
Tárgy kód | KOKGM201 | Kredit | 4 | Tanterv | K0 | ||||||
Óraszám (levelező) | 2 (9) előadás | 1 (5) gyakorlat | 0 (0) labor | Követelmény | Vizsgajegy | ||||||
Felelős tanszék | Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék | Felelős oktató | Dr. Mészáros Ferenc | ||||||||
Oktatók | Dr. Mészáros Ferenc | ||||||||||
Kötelező előtanulmány |
nincs | ||||||||||
Kötelező ráépülés |
Stratégiai szabályozási eszközök a közlekedésben (3. félév) , Finanszírozási technikák a közlekedésben (3. félév) , Közlekedési és logisztikai szolgáltatások menedzselése (3. félév) , Közlekedési humán erőforrás menedzsment (3. félév) |
||||||||||
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munkaóra összesen | 120 óra | ||||||||||
Kontakt óra | 42 (14) óra | Írásos tananyag | 33 (61) óra | Házi feladat | 9 óra | ||||||
Órára készülés | 4 óra | ZH készülés | 20 óra | Vizsga készülés | 12 óra | ||||||
A tantárgy feladata, célkitűzése | |||||||||||
Az Európai Unió integrációját elősegítő, gazdaságilag hatékony, környezetbarát és a társadalmi kohéziót is figyelembevevő közlekedési rendszerek működési törvényszerűségeivel kapcsolatos elméleti összefüggések és módszerek megismertetése - kitérve a közlekedési alágazatok, illetve az áru- és a személyszállítás sajátosságaira - és (szemináriumi dolgozat kidolgoztatásával) a gyakorlati tapasztalatokból (adatelemzésekből) levonható fejlesztési lehetőségek számbavétele. | |||||||||||
A tantárgy részletes leírása, tematikája | |||||||||||
A modern közlekedési rendszerek kialakulása és fejlődése. A közlekedés gazdasági, környezeti és társadalmi céljai közötti kölcsönös összefüggések és modellezésük lehetőségei. A szállítási/közlekedési keresleti és kínálati piac főbb összefüggései. A közlekedéspolitikát meghatározó gazdasági alapelvek. Az Európai Unió és Magyarország közlekedéspolitikája. Szabályozás, dereguláció, privatizáció és a közösségi (állami/önkormányzati) szerepvállalás a közlekedésben. Az áruszállítás gazdasági kérdései: a fuvarpiac sajátos jellemzői, a mód- és útvonal-választás meghatározó tényezői. A személyszállítás és -közlekedés gazdasági kérdései: a piac sajátosságai, az utazók mód és útvonal-választását és a kínálat elérhetőségét meghatározó tényezők. A városi közlekedés sajátos gazdasági kérdései: tömegközlekedés – egyéni közlekedés, forgalomirányítás, -korlátozás, parkolás, city-logisztika, kisebb térségek helyi közlekedése, a helyi tömegközlekedés támogatása. A közúti és a vasúti közlekedés néhány kiemelt jelentőségű gazdasági vonatkozása: infrastruktúrahasználat, -finanszírozás. A légi- és a vízi közlekedés sajátos gazdasági kérdései. Kombinált szállítás, logisztika. A hatékonyságértékelés közlekedési alkalmazásai. | |||||||||||
Gyakorlat | |||||||||||
Számítási feladatok kidolgozása (forgalom-előrejelzés, elaszticitás-számítás, hatékonyságértékelés) és egyéni konzultáció a szemináriumi dolgozatok elkészítéséhez. | |||||||||||
Egyéni hallgatói feladat | |||||||||||
A félév során a hallgatók – kijelölt témákból – önállóan (15-20 oldal terjedelemben) szemináriumi dolgozatot készítenek és azt a félév végén beadják. | |||||||||||
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja, pótlási lehetőségek | |||||||||||
A félév során két zárthelyi dolgozatot iratunk, melyek külön-külön egy-egy alkalommal javíthatók, ill. pótolhatók. A félév végi aláírás feltétele a két zárthelyi dolgozat külön-külön legalább elégséges eredményű megírása és a szemináriumi dolgozat határidőre történő beadása. A félév végén a hallgatók szóbeli vizsgát tesznek. | |||||||||||
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | |||||||||||